مدلی برای شناخت خواب

احساس خستگی و خواب‌آلودگی تا حدی وابسته به این است که چه قدر خوب خوابیده‌ایم و کیفیت خواب‌مان چگونه بوده است. و حتی به تجربه می‌دانیم احساس خواب‌آلودگی و هشیاری تا حدی مستقل از اینکه چه مدت و چه طور خوابیده باشیم است. همچنین می‌دانیم که «تغییرالگوی خواب » مشکل است و هر کسی که سعی کرده باشد زودتر از معمول از خواب بلند شود، تصدیق می‌کند که چنین تغییری به چیزی بیش از زودتر خوابیدن نیاز دارد.

و تا به حال حتما با چندین سوال غوطه‌ور در ذهنتان نیز دست‌و‌پنجه نرم کرده‌اید:
۱) کارکرد خواب دیدن چیست؟
۲) تاثیر خواب بر سلامت روانی، پردازش اطلاعات و سایر فرایند‌های زیستی بدن چیست؟

در این درسنامه و سایر درسنامه‌های این مجموعه به این قبیل سوالات خواهیم پرداخت. (در پایین تیتر هر نوشته، عبارت «برچسب» مشخص شده است. با فشردن کلمه «خواب» در این قسمت به صفحه سایر درسنامه‌های مرتبط با این مبحث منتقل خواهید شد.)

بیداری و خواب شامل سازوکارهای فیزیولوژیکی و روان شناختی است که به شیوه پیچیده‌ای با هم در تعامل‌ هستند. خواب و بیداری آن گونه که فکر می‌کنیم کاملا متمایز نیستند. در زمان جابجایی از یک حالت به حالت دیگر، از مرز بسیار مهمی به نام «هشیاری» عبور خواهیم کرد. (هشیاری: آگاهی ما از دنیای خارج) با اینکه به نظر می‌رسد این دو حالت توسط مرز هشیاری از هم جداشده‌اند، گاهی اوقات وارد حالت واسطه‌ای می‌شویم که حالت «شروع خواب» شناخته می‌شود.(۱)

توجه: کلمه «هشیار» در فارسی به معنای «بیدار، متوجه» می‌باشد. کلمات «awake» و «alert» و «sober» معادل انگلیسی این کلمه می‌باشند.
کلمه دیگری که مشابه این کلمه می‌باشد، «هوشیار» است. در تقابل با این کلمه، کلمه «ناهوشیار» را در روانشناسی به کار می‌برند که معادل انگلیسی آن «unconscious» می‌باشد. به تعبیری به جای این کلمه، لغت «ناخودآگاه» را استفاده می‌کنند.

سنجش فعالیت قشر مخ

بهترین شاخص بیداری، خواب آلودگی و نیز خواب در انسان فعالیت کرتکس است.(۲) برای ثبت فعالیت الکتریکی مغز از نوار مغزی یا «الکتروآنسفالوگرافی» یا «EEG» استفاده می‌شود. آنچه بر روی کاغذ چاپ می‌شود، «الکتروآنسفالوگرام» نامیده می‌شود.(۳)

مراحل خواب

مدلی که امروزه برای تبیین خواب استفاده می‌شود، هر چرخه خواب را به ۲ قسمتِ خواب با حرکات سریع چشم (REM) و خواب بدون حرکات سریع چشم (NREM) تقسیم می‌کند. خواب NREM خودش ۳ مرحله دارد.

جمله غلط: خواب شبانه به طور معمول شامل تغییر تدریجی از مرحله صفر (بیداری) به مراحل ۲،۱ و ۳ و سپس برگشت از حالت‌های ۳، ۲ و ۱ به مرحله‌ای است که REM نامیده می‌شود. (چرایی غلط بودن این جمله در ادامه دادن مطلب توضیح داده شده است.)

این چرخه حدود ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه طول می‌کشد و دوباره تکرار می‌شود. در ۷ تا ۸ ساعت خواب حدود ۵ بار از این چرخه عبور می‌کنیم.

دانشمندان می‌توانند با استفاده از نوار مغزی ببینند که مغز چگونه هنگام به‌خواب‌رفتن و خوابیدن درگیر فعالیت‌های ذهنی مختلف می‌شود. تجزیه خواب فرد به چرخه‌ها و مراحل گوناگون «معماری خواب» نامیده می‌شود. پزشک می‌تواند معماری خواب را به‌صورت دیداری در هیپنوگرام (hypnogram) نشان دهد. (+)
نکته مهم: در گذشته چرخه خواب به ۵ مرحله تقسیم می‌شد و خواب NREM شامل ۴ مرحله بود، ولی آکادمی پزشکی خواب آمریکا در سال ۲۰۰۷ این تقسیم‌بندی را تغییر داد و تقسیم‌بندی امروزی را ارائه کرد. (+) برای همین اگر در بعضی منابع با تقسیم‌بندی خواب NREM به ۴ یا ۳ مواجه شدید، به یاد داشته باشید آخرین تقسیم‌بندی پذیرفته شده، چرخه خواب را شامل سه مرحله حرکت غیرسریع چشم (NREM) و یک مرحله حرکت سریع چشم (REM) می‌داند. پس به طور کلی خواب شامل ۴ مرحله می‌شود.

خواب REM و NREM

۱) حرکات سریع چشم در ارتباط با فرکانس‌های امواج مغزی کم ولتاژ رخ می‌دهد و وقتی فردی را در این حالت از خواب بیدار کنیم خواهد گفت که خواب می‌دیده است.(۴)
۲) رؤیاها و خواب REM به هم مربوط هستند. به همین سبب الگوی خواب را REM و سایر الگوها را NREM نامیدند.(۵)
۳) با اینکه فرض می‌شود خواب REM با رویا همراه است ولی نشان داده شده است که انسان‌ در خلال سایر مراحل خواب نیز رؤیا می‌بیند و این امکان وجود دارد که انسان در برخی موارد موفق نمی‌شود محتوای رؤیای خود را در مرحله REM تجربه کند.
۴) جمله غلط: چرخه خواب REM به طور معمول در ارتباط با مرحله ۱ خواب رخ می‌دهد. (با اینکه مراحل خواب به صورت رفتی و برگشتی تکرار می‌شوند اما اگر خواب بریده نشود، مرحله اول فقط یکبار در ابتدای خواب، به منظور انتقال از حالت بیداری به خواب سبک دیده می‌شود.)
به نمودار سمت راست-پایین توجه کنید

هنگامی که یک شب کامل خواب بدون وقفه دارید، مراحل به شرح زیر پیشرفت می کنند: (+)

  1. خواب با مرحله ۱ خواب NREM شروع می شود.
  2. مرحله ۱ NREM به مرحله ۲ NREM پیشرفت می کند.
  3. مرحله ۲ NREM با مرحله ۳ NREM دنبال می شود.
  4. مرحله ۲ NREM سپس تکرار می شود.
  5. در نهایت، شما در خواب REM هستید.

پس از پایان خواب REM، بدن معمولاً قبل از شروع چرخه به مرحله ۲ NREM باز می گردد. (نه مرحله ۱ NREM)

۵) فوران‌های REM حدود ۹۰ دقیقه بعد از خواب رفتن رخ می‌دهد و سپس هر ۹۰ دقیقه یک بار تکرار می‌شود. (زمانی بین ۷۰ تا ۱۱۰ دقیقه)
۶) هر چه شب جلوتر می‌رود خواب REM طولانی‌تر می‌شود تا زمانی که به یک ساعت می‌رسد.(۶)
۷) در خلال خواب REM، جریان خون حدود ۴۰ درصد بیشتر می‌شود؛ در نتیجه سوخت‌و‌ساز افزایش می‌یابد و فعال شدن خود‌به‌خودی سلول‌های عصبی بیشتر از حالت بیداری رخ می‌دهد. کلیه‌ها نیز ادرار کمتر اما با غلظت بیشتری تولید می‌کنند.

برای ارزیابی فراگیری این مطلب به این سوالات در کامنت‌ها پاسخ دهید.

تمرین
۱) به چرایی غلط بودن «دو جمله غلط» که در درسنامه آمده است، اشاره کنید.
۲) تفاوت‌های دو خواب NREM و REM را شرح دهید.
۳) در مورد چرایی تغییر دسته‌بندی خواب از ۵ مرحله به ۴ مرحله با جست‌و‌جو در اینترنت بیشتر بخوانید.
۴) با توجه به اطلاعاتی که تا الان جمع‌آوری کرده‌اید توضیح دهید که چرا رویا بیشتر در مرحله خواب REM اتفاق می‌افتد؟
۵)
براساس تجربه‌های شما در «خواب»، به نظر شما این داده‌ها درست به نظر می‌رسند؟ آیا بخواهید قسمتی از این مدل را تغییر دهید، کدام قسمت را تغییر خواهید داد؟

 


⚠️لینک‌های مرتبط با منابع در تمام مطلب به وسیله علامت (+) نمایان شده‌اند. با فشردن این علامت به صفحه وبسایت منبع منتقل خواهید شد.
(۱) (Gerald Vogel, 1978)
(۲) (Web, 1975)
(۳) دانشنامه آزاد ویکی‌پدیا
(۴) (Aserinsky and Kleitman, 1953)
(۵)و(۶) (Dement, 1972)
(۷) وبسایت چطور
(۸) عکس‌ها از وبسایت verywellhealth و sleepfoundation برگرفته‌شده‌ و ترجمه شده‌اند.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

فوتر سایت

سایدبار کشویی