رنسیس لیکرت (Rensis Likert) و همکارانش در نتیجه مطالعات فراوان خود در زمینه رفتار سازمانی، برنامههایی به منظور اجرای تغییرات سازمانی تهیه و اجرا کردند. از مهمترین اهداف این برنامهها سه مورد زیر بود:
- ۱- تغییر نگرش از مفروضات نظریهی X به نظریهی Y
- ۲- تغییر ترویج رفتار رشدنیافته به تشویق و توسعه رفتار رشد یافته
- ۳- تاکید به هر دو عامل بهداشت و ارضای انگیزهها (نه تنها تاکید بر مورد عوامل)
لیکرت در نتیجه مطالعات خود دریافت که سبکهای متداول مدیریت سازمانها را میتوان بر روی پیوستاری از سیستم یک تا سیستم چهار نشان داد.
متغیرهای سازمانی و ….. | سیستم ۱ |
سیستم ۲ |
سیستم۳ |
سیستم۴ |
سبک مدیریت |
وظیفهمدار آمرانه مشابه نظریهی x |
– | – | روابطمدار مشابه نظریهی Y |
فرایندهای رهبری مورداستفاده:
حدود اعتماد و اطمینان رئیسان نسبت به زیردستان |
هیچ اعتماد و اطمینانی به زیردستان ندارد.
(انجام تصمیمگیریها در راس سازمان و انتقال آن به پایین از طریق زنجیر فرمان) |
اعتماد و اطمینان در حدی که ارباب به خدمتکار دارد.
(بعضی تصمیمات در چهارچوب تجویزشدهای با احتیاط توسط افراد زیردست صورت میگیرد.) |
اعتماد و اطمینان قابلملاحظه ولی نه در حد کامل به زیردستان دارد ولی خواهان حفظ کنترل بر تصمیمات است.
(اجازهی تصمیمگیری به زیردستان در موارد تخصصی) |
در همهی موارد اطمینان و اعتماد دارد.
(تصمیمگیری به طور وسیع در سراسر سازمان توزیع شده است و ارتباطات نه فقط در جهات بالا و پایین بلکه بین گروهها در جریان است.) |
ویژگی نیروهای انگیزشی:
روشهای استفاده از انگیزهها |
ترس، تهدید، تنبیه و پاداشهای اتفاقی و رضایت در سطوح فیزیولوژیکی و ایمنی |
پاداش و برخی تنبیهات بالفعل یا بالقوه |
پاداش، تنبیه اتفاقی و تا حدی مشارکت و درگیری در کار |
پاداشهای اقتصادی مبتنی بر سیستم ترمیم که از طریق مشارکت حاصل میشود. مشارکت جمعی در تعیین هدفها، بهبود روشها و ارزشیابی |
ویژگی فرایند تعامل-تاثیر:
مقدار و ویژگی تعامل |
تعامل اندک و همواره همراه با ترس و عدم اعتماد |
تعامل اندک و معمولا همراه با ملاحظه از جانب رئیسان و ترس از احتیاط از جانب زیردستان |
تعامل معتدل، و اغلب همراه با مقدار مناسبی اعتماد و اطمینان |
تعامل وسیع و دوستانه با مقدار زیادی اعتماد و اطمینان |
شکلگیری سازمانی غیررسمی | تشکیل سازمان غیررسمی که با هدفهای سازمان مخالفت میورزد. |
تشکیل سازمان غیررسمی که همواره در مقابل هدفهای سازمانی مقاومت نمیکند. |
احتمال شکلگیری سازمان غیررسمی که هدفهای سازمانی را تایید میکند یا مختصری در مقابل آنها مقاومت میورزد. |
سازمانهای رسمی و غیررسمی اغلب یکی هستند. |
کاربردهای آزمون لیکرت:
۱) نمرهگذاری سیستم مدیریت توسط کارمندان
برای سرعتبخشیدن تحلیل سبک مدیریتی یک سازمان، گروه لیکرت ابزاری ساخته است که به وسیلهی آن اعضا میتوانند سازمان خود را برحسب سیستم مدیریت آن نمرهگذاری کنند. این ابزار به منظور جمعآوری اطلاعات دربارهی پارهای از ویژگیهای موثر سازمانی طراحی شده است. (ابزار کامل شامل بیش از ۲۰ مورد است.) ویژگیها شامل:
- رهبری
- انگیزش
- ارتباط
- تصمیمگیری
- تعامل و تاثیرگذاری
- تعیین هدف
- فرایند کنترل مورد استفاده سازمان
نتایج برآمده از صدها سازمان نشان میدهد که: «هر مدیری واحد پرتولید را به سیستم چهار نزدیکتر از بخش کمتولید قرار میدهد.» لیکرت به طور خلاصه نتیجه گرفت که هر قدر سبک مدیریت سازمان به سیستم چهار نزدیکتر باشد به احتمال زیاد حدنصاب تولید آن پیوسته بالا خواهد بود.
۲) آگاهی از ویژگیهای سازمان در وضع موجود (از نظر کارمندان)
۳) آگاهی از ویژگیهایی که مطلوب است سازمان داشته باشد (از نظر کارمندان)
تحقیقات نشان داد که میان سیستمهای مدیریت در وضع موجود و وضع مطلوب تفاوت بسیار زیادی وجود دارد. اطلاع از یافتهها و ایجاد تغییر چندان آسان نیست چون نیازمند بازآموزی بسیار گسترده همهی افراد سازمان میباشد که هزینهی بسیاری دارد.
این مطلب در نتیجه خلاصهسازی بخشی از فصل سوم کتاب «مبانی رفتار سازمانی نوشتهی کنت بلانچارد و پال هرسی» شکل گرفته است.
2 دیدگاه روشن رنسیس لیکرت و سیستمهای مدیریت
نظریه ایکس و وای که توی جدوله چیه؟
اوکی توی یه نوشته ی دیگه گفته بودینش فهمیدم😁👍